19 feb. 2018

Spirit of sculpture



„Spiritul sculpturii”
Descrierea autorului:
Constantin Brancuși, legendă a sculpturii mondiale.
Datorită lui, pasărea măiastră de pe covoarele oltenești și-a luat zborul și a intrat în eternitate.
Am conceput această lucrare cu gândul la ironia sorții acestui artist care a avut un destin iesit din comun.

Jumătate tăran și jumătate zeu, cum l-a numit o persoană din anturajul său, Brancuși a parcurs pe jos drumul initiatic de la statutul de fiu de tăran din Hobița , la cel de sculptor de talie internațională.
Cel ce a reinventat sculptura punând bazele modernismului în acest domeniu artistic, ridicând simboluri naționale la rang de universal.

Sanctuarul dacic stilizat în Masa tăcerii, Coloana fără sfârșit, Poarta sărutului, sunt doar câteva dintre simbolurile ce definesc nu doar spiritualitatea românească, ci și aspirațiile general umane către sacralitate , cunoaștere și iubire.
Astfel l-am redat în această compoziție, stilizat sub forma unui zeu veghind din cer asupra : Tăcerii, infinitului și Iubirii...
Descriere tehnică:
Tehnică - Ulei -H.p.placaj 30 x 40 cm .(cu ramă 36 x 46 cm)
Finalizat în anul 2018
Author - Stoian Andrei Stefan
Această lucrare provine din colecția "R
ădăcini Naționale"
© Copyright Reserved by Noktys Nokte





„Spirit of sculpture”

Author's description:
Constantin Brancuşi, legend of the world sculpture.
Thanks to him,the great miraculous bird from the Oltean carpets took its flight and entered into eternity.
I conceived  this work thinking at the irony of this artist's  fate  with such an uncommon destiny.

Half peasant and half god,as one of his close persons called him,Brancusi walked  the initiatic way from the status of a country man from Hobita to that of an international sculptor.
Brancusi was the one who reinvented sculpture laying the foundations of modernism in this artistic field,raising the national symbols at the universal rank.

The Dacian sanctuary stylized in the Table of the Silence,the Endless Column,the Gate of the Kiss,are just some of the symbols that define not only the Romanian spirituality,but also the general human aspirations towards sacredness,knowledge and love.
That 's why I imagined him in this composition as a god watching from heaven above Silence,Infinity and Love."

Tehnical description:
Technique - Oil -l.o cardboard 30 x 40 cm.(With frame 36 x 46 cm)
Finished in year 2018
Author - Stoian Andrei Stefan
This artwork comes from the "National Roots" Collection.

©  Copyright Reserved by Noktys Nokte

4 feb. 2018

National symbols

Zoom
Zoom (1)

„Simboluri Naționale
Descrierea autorului:
Cu ocazia centenarului Unirii de la 1918 ,am realizat această lucrare în care am folosit simboluri sugestive ce nu se regăsesc în mod normal în designul acestui tip de imagine rurală.
Compoziția acestei lucrări transpune simboluri importante pentru spiritualitatea carpato-danubiană.
Încadrată de ștergarul cu însemnele tricolorului românesc , pe o farfurie albastră , ce reprezintă bolta cerească, am pus simbolul statorniciei neamului:vița de vie...
Doar popoarele statornice , sedentare , cultivau această plantă din care se face vinul euharistic.

Undeva , în partea dreaptă , am atașat subtil semnul crucii , sugerând unul dintre cele patru mituri fundamentale ale spiritualității noastre :mitul jertfei care stă la baza oricarei creații și totodată simbolul omului care amintește oricui și oricând de Iisus Hristos, prin sacrificiul sau spiritual suprem dus la granița eternității , ca formă de iubire jertfelnică pentru semenii săi.
Desigur, în acele vremui , această formă morbida de tortură era o practică devenită comună ,cu mult înainte de apariția lui Iisus Hristos între oamenii de rând...,probabil și datorită nivelului scăzut de civilizație și setei de impunere a puterii într-o manieră cât mai salbatică menit să înducă teama prin pedepse barbare, exemplare,în scopul impunerii supremației cu orice preț...

Ștergarul este realizat mai aparte , prin simbolurile actuale ale identității noastre,
cele trei culori cu simbolistica lor.
Rosul reprezintă sângele vărsat de înaintașii noștri pe aceste pământuri actuale românești, de-a lungul veacurilor.
El îndeamnă ca dragostea de neam și țară să fie la fel de aprinsă ca și focul rosului din steag.
Culoarea galbenă sugerând grandoarea țării , prestigiul și virtutea dar și lanurile de grau ce ne-au oferit oricând pâinea cea din toate zilele existenței noastre...
iar albastrul simbolizând seninul cerului și al cugetului neamului românesc,
dar și credința și puterea cu care suntem legați de pământurile noastre...

Cele trei farfurii de jos conțin simbolul arborelui vieții, marul lui Adam, 
simbol stravechi al unei culturi cu rădăcini și origini păgâne ce a reprezentat de la începuturile timpurilor , păcatul după cum ne este menționat în biblie.
În compoziția tabloului nu lipsește nici legendarul cavaler trac explorând Carpații .
În acele vremuri  cruciale în care civilizațiile se cotropeau cu sânge rece între ele ,pentru putere și belsug în resurse, practic când triburile se aflau în plină expansiune, luptând pentru spațiul vital , dacii având o spiritualitate păgână de origine elenă dar cu puternice rădăcini în pământul care îi hrănea , au ridicat la rang de zeu un om , Zamolxe.Practică originară păgână din mitologia Greciei antice care amintește și de zeitățile Olimpului. Acest aspect vorbește despre amprenta unui popor inteligent și statornic ce prețuia valorile spirituale.

Ultimul simbol din partea dreaptă reprezintă mirabilele seminte , usor stilizate într-o manieră abstractă , reprezentând pentru noi și pentru toate popoarele rodul care ne hrănește.
Lucrarea în ansamblu vorbește subtil și usor sugestiv prin limbajul mut al culorilor despre originile noastre istorice, cu rădăcini stravechi , dar și despre spiritualitatea acestui neam , încă din cele mai vechi timpuri până în prezent.

Cred ca pentru a înțelege prezentul este nevoie să cunoastem cu adevărat trecutul,
lipsiți de ipocrizie și interesele politice care ne-au falsificat istoria de câte ori le-a fost necesar celor care au reprezentat puterea asupra noastră , inducându-ne constant în eroare, generații peste generații , în scopurile lor personale..."

Descriere tehnică:
Tehnică - Ulei -H.p.placaj-carton 40 x 30 cm .(cu ramă 46 x 36 cm)
Finalizat în anul 2018
Author - Stoian Andrei Stefan
Această lucrare provine din colecția "Rădăcini Naționale"
© Copyright Reserved by Noktys Nokte




National symbols
Author's description:
„On the ocasion of the 1918 centenary of the Union,I did this work in which I used suggestive symbols that are not normally found in the design of this type of rural image.
The composition of this work translates important symbols for the Carpatho-Danubian spirituality.Framed by the towel with the insignia of the Romanian tricolor,on a blue plate,representing the heavenly vault,I put the symbol of the nation's stability:the vine...Only the settled,stable peoples cultivated this plant from which the Eucharist wine is made.

Somewhere on the right,I have subtly attached the sign of the cross,suggesting one of the four fundamental myths of our spirituality:the myth of the sacrifice underlying each creation and,at the same time,,the symbol of the man who remembers anyone and ever of Jesus Chrisy by his supreme sacrifice at the border of eternity,as a form of sacrificial love for his fellow men.
Of course in those times,this morbid form of torture was a common practice,long before Jesus Christ appeared among ordinary people...probably also  because of the low level of civilization and of the thirst for imposing power in a manner as wild as possible, meant to induce fear by barbaric punishments,for the purpuse of imposing supremacy at any cost...

The towel is made more distinct,by the current symbols of our identity,the three colors with their symbolism.
Red is the blood shed by our forefathers on these present-day Romanian lands over the centuries.It urges the love of nation and country to be as lit as the fire of the red flag.
The yellow color suggests the grandeur of the country,the prestige and the virtue and also the wheat fields that have always offered us the daily bread in our existence...and the blue,symbolizing  the serenity of the sky,and the mind of the Romanian people,but also the faith and power with which we are bound to our lands...

The three plates below contain the symbol of the tree of life,Adam's apple,the ancient symbol of a culture with pagan roots and origins that  represented since the beginning of the time,the sin,as mentioned in the Bible.
The legendary Thracian knight exploring the Carpathians is not missing in the composition of this painting.At those crucial times,when civilizations were fighting with cold blood one against the other,for power and rich resourses,at a time when tribes were practically in full expansion for the vital space,the Dacians ,having a pagan spirituality of Hellenic origin but with strong roots in the land that fed them,raised at the rank of a god a simple man,Zamolxe.A native pagan practice coming from the ancient Greek mythology which also reminds of the Olympian deities.
This aspect speaks about  the imprint of an intelligent and steady  people that appreciated the spiritual values.

The last symbol on the right represents the mirable seeds,stylized in an abstract manner,representing for us and for all the peoples, the fruit that nourishes us.
The work,as a whole speaks subtly and easily suggestively through the mute language of colors about our historical origins,with ancient roots,but also about the spirituality of this nation,from the oldest times to the present.

I believe that in order to understand the present,we need to really  know the past,without any hypocrisy and political interests that falsified our history as many times as necessary to those who  represented the power over us,constantly deceiving generations after generations for their personal purposes."

Tehnical description:
Technique - Oil -l.o cardboard 40 x 30 cm.(With frame 46 x 36 cm)
Finished in year 2018
Author - Stoian Andrei Stefan 
This artwork comes from the "National Roots"Collection.
©  Copyright Reserved by Noktys Nokte

26 ian. 2018

Carols singers

„Colindătorii”
Descrierea autorului:

Un peisaj hibernal abstract-expresionist în care elementele reale sunt ridicate la rang de simbol,facând posibilă transmiterea alegorică a mesajului.

Jucându-mă puțin cu perspectiva,am încercat să pun în această lucrare "nitica  scamă de zare ", cum ar spune Arghezi...
Naivitatea,puritatea și bucuria copilărească fac să răsune ulițele satului de colindele tradiționale coborâte parcă din altă lume.

E ajunul sărbătorilor de iarnă.Printre troiene și viscol,un grup de copii colindă pe la casele gospodărilor,risipite pe dealuri.
La o analiză mai profundă,actul în sine al colindului este unul cu adânci semnificații,vorbind de nevoia de spiritualitate a unui popor cu adânci rădăcini în istorie.

În jurul grupului de colindători nu e doar natura rascolită de viscol...
De la porțile nevăzute ale văzduhului îi întâmpină pe colindători spiritele strămoșilor ce veghează asupra noastră,nevazuți,de dincolo de vreme."

Descriere tehnică:
Tehnică - Ulei -H.p.placaj 30 x 40 cm .(cu ramă 36 x 46 cm)
Finalizat în anul 2018
Author - Stoian Andrei Stefan
Această lucrare provine din colecția "Paradisul pierdut
"
© Copyright Reserved by Noktys Nokte





„Carols singers”

Author's description:
An abstract-expressionist winter landscape in which the real elements are raised to symbol rank, making possible the allegorical transmission of the message.

Playing a little with the perspective,I tried to put into this artwork "some lint of shining light", as Arghezi would say ... The childish naivety,purity and joy make the  streets of the village resound of traditional carols that seem to come down from another world.
It's the eve of the winter holidays. 

Dashing through the snow under the blow of the blizzard,a group of children are singing carols at the householders' gates whose houses are scattered on the hills.
In a deeper analysis, the act itself of the carols is deeply meaningful, speaking of the need for spirituality of a people with deep roots in history.

Around the group of singers is not just the nature blasted by the blizzard ... From the unseen gates of the sky we meet the spirits of the ancestors who watch over us, unseen, beyond the time."

Tehnical description:
Technique - Oil -l.o cardboard 30 x 40 cm.(With frame 36 x 46 cm)
Finished in year 2018
Author - Stoian Andrei Stefan
This artwork comes from the "Paradise lost" Collection.
©  Copyright Reserved by Noktys Nokte

16 ian. 2018

Hard Winter

Iarnă grea
Descrierea autorului:
„Iarnă grea pe ulița de câmpie a unui sat uitat de lume la poalele Dealurilor Tohani...

Case gârbovite sub povara zăpezii...Drumuri pe care puritatea albului imaculat este călcată în picioare de oameni copleșiți de griji și greutăți...
Agățându-și viața de speranța morții izbăvitoare, lipsiți de vlagă datorită vârstei și părăsiți de copiii care au luat drumul străinătății, bătrânii își continuă existența cu resemnare.

Copaci ca niște schelete profilate în zări, nori ce-și țes covorul de fulgi legănd cerul cu pământul .Suflete strânse în jurul vetrelor încălzite cu tulpini de floarea-soarelui, coceni de porumb ori tizic sau ce se mai găsește prin curte, după posibilități...

Liniște albă...tulburată doar de croncănit de corbi ca într-o poezie de Bacovia .
Ca în majoritatea cazurilor, această lucrare are la bază experiențe de viață trăite personal..."


Descriere tehnică:
Tehnică - Ulei -H.p.placaj 40 x 30 cm .(cu ramă 46 x 36 cm)
Finalizat în anul 2018
Author - Stoian Andrei Stefan
Această lucrare provine din colecția "R
ădăcini naționale"
© Copyright Reserved by Noktys Nokte





„Hard Winter”
Author's description:
„Hard winter in a plain village forgotten by the world,at the feet of Tohani Hills...

Grubbed houses under the burden of the snow...Roads where the immaculate purity of the white is trampled by people overwhelmed by worries and troubles.
Hanging their lives on the hope of deliverance,exhausted due to the age and abandoned by their children  which took the way of the foreign countries, the old people continue to live in resignation.

Trees like skeletons in the sight,clouds hanging a veil of flakes between sky and earth.Souls gethered around the stoves heated with sunflower stalks ,corn or thistle cocoons...the so called "tizic"...or with  what they found in the courtyard,according to possibilities...

Quiet silence...disturbed only by the ravens cries,like in a poem of Bacovia.
As in the most of the cases,this work, too ,is based on a personal life experience ..."

Tehnical description:
Technique - Oil -l.o cardboard 40 x 30 cm.(With frame 46 x 36 cm
Finished in year 2018
Author - Stoian Andrei Stefan
This artwork comes from the "National Roots" Collection.
©  Copyright Reserved by Noktys Nokte

7 ian. 2018

Other Dimension


Altă dimensiune
Descrierea autorului:
„Acest tablou înfățișează una dintre acele viziuni pe care le păstrăm adânc în ființa noastră , ca ecou al unui paradis pierdut după care tânjim inconștient toată viața.
Altă dimensiune ,paralelă existenței pe pământ se naște doar acolo unde sunetul este surd, iar gândul aproape absurd și privirea ca de mut...

Aici într-o altă dimensiune viața și moartea sunt doar două fețete ale existenței ce leagă eternitatea cu infinitul.Locul în care lipsește noțiunea de timp ca masură a autodistrugerii materiei vii sau chiar a spiritului , locul care nu cunoaște ura, invidia, ipocrizia și egoismul.

Acest portal spre o altă dimensiune în deplină armonie și pace cu natura și mediul, păstrează vii doar ființe capabile de iubire , pace și armonie dincolo de banale cuvinte lipsite de valoare.
Expresie a logosului heraclitian, această dimensiune ideală face din om un exponent al ordinii universale , o entitate spirituală ce trăiește în consonanță cu energiile necreate...Civilizații de dincolo de stele sau de imaginația comună...

Condiția de om într-o astfel de dimensiune condamnă hybrisul , acel păcat capital care l-a făcut pe Lucifer să piardă paradisul. 
Mesajul pe care această lucrare îl conține , încorporat în limbajul specific artei plastice , este acela de a ne înțelege locul corect în acest colț de paradis al universului pe care îl numim sec ” Terra” ,în ciuda faptului că este mai mult format din apă...

Fulgerul , ca simbol al focului universal , a lovit axis mundi și s-a încorporat în structura intimă a materiei , devenind principiul activ al mișcării universale.
Eternul foc viu alimentează lupta contrariilor din care se naște armonia.

Acest peisaj s-a născut din universul meu launtric, revelat într-o noapte răcoroasă din timpul unei furtuni, gândindu-mă la starea și liniștea de după furtună , în armonie deplină cu natura, adus la suprafață printr-o asociere ciudată de senzații.


Lucrarea s-a născut cumva mai mult și din dorul după o altă dimensiune...,una în care armonia , pacea și liniștea vindecă rănile adânci ale sufletului, una în care iubirea și armonia între semeni nu sunt doar formalități sau cuvinte banale, în care viața nu este doar un cuvant prin care înțelegem că putem trăi doar existând ,calculându-ne existența prin cuvantul moarte ca formă de masură a trecerii noastre din ființă în neființă , înainte de a trăi.

Descriere tehnică:
Tehnică - Ulei -Pânză 97x73 cm .(cu ramă 107x 83  cm)
Finalizat în anul 2018
Author - Stoian Andrei Stefan
Această lucrare provine din colecția "Paradisul Pierdut"
© Copyright Reserved by Noktys Nokte




„Other Dimension”
Author's description:
This painting depicts one of those visions that we hold deep in our being as an echo of the lost paradise after which we are unconsciously longing  all our life.
Another dimension,parallel to that existent on Earth appears only where the sound is deaf,the thought almost absurd and the sight,like that of a mute person.

Here,,in the another dimension,life and death are but the two faces of the existence that link eternity to infinity.
The place where the notion of time is lacking as a measure of self-destruction of living matter or even spirit,the place that does not know hatred,envy,hypocrisy and selfishness.

This portal to another dimension in full harmony and peace with nature and environment keeps alive only the beings capable of love,peace and harmony,beyond trivial worthless words.
Expression of Heraclit's logos, this ideal dimension makes man exponent of the universal order,a spiritual entity that lives in harmony with the uncreated energies...
Civilizations beyond the stars or beyond the common imagination...

The condition of man in such a dimension condemns the hybris,the capital sin that made Lucifer lose paradise.
The message that this work contains,embedded in the language of plastic art,is to understand our right place in this corner of paradise of the universe,which we call Terra,despite the fact that it is made mainly of water...

Lightning,as a symbol of universal fire,hit axis mundi and incorporated itself into the intimate structure of matter,becoming the active principle of universal movement.The ultimate living fire fights the struggles of opposites from which harmony is born.

This landscape was born of my inner universe,revealed in a cool night during a storm,thinking of the state and silence after the storm,in harmony with nature,brought to the surface by a strange combination of sensations.

In the main,the work was born somehow from the longing for another dimension...one in which harmony,peace and silence heal the deep wounds of the soul,one in which love and harmony between peers are not just formalities or worthless words,in which life is not only a word through which we understand that we can live only existing,calculating life by the word "death", as a measure of our passing from being to unbeing,instead of simply living.

Tehnical description:
Technique - Oil -Canvas 97x73 cm.(With frame 107x 83 cm)
Finished in year 2018
Author - Stoian Andrei Stefan 
This artwork comes from the "Paradise Lost" Collection.
©  Copyright Reserved by Noktys Nokte

Contact Me

Nume

E-mail *

Mesaj *