2 ian. 2020

The first day in Transylvania

 

Prima zi in Transilvania

Descrierea autorului:

"Într-o zi de primăvară, când drumul meu părea să se piardă între dorințe și căutări, am privit pentru prima dată de la înălțime către cetatea Sighișoara. Nu era doar o viziune geografică, ci o întâlnire cu un tărâm care păstra în aerul său adierea tăcerii și istoria secolelor. Am plecat din București, orașul natal, cu pași tăcuți și cu sufletul încărcat de gânduri, traversând câmpia Bărăganului într-o răscruce a vieții care a durat trei ani, apoi spre Transilvania. Peisajul pe care-l privesc acum, nu este altceva decât amprenta unei călătorii hoinare prin propria țară – căutând nu doar un loc, ci o stare anume, un sens, o legătură cu rădăcinile și cu acea identitate pe care o simțeam scăldată în mister.

Totul în jurul meu părea viu: verdele primăverii care se întindea pe colinele Transilvaniei, aerul curat cu mirosul ierburilor proaspete, cerul care vibra în culori de nepovestit, doar învățate din poveștile bunicii care avea rădăcinile de aici. Pe măsură ce mă apropiam de Sighișoara, faimoasa cetate care poartă un ecou mai puternic decât țara însăși în lume astăzi, mă cuprindea un sentiment ciudat, greu de descris. Nu era doar un loc pe care îl vizitam, ci unul în care mă regăseam dintr-o perspectivă mult mai profundă, de parcă acest loc mă cunoștea, iar eu, pe el.
Acest tablou este, în esența sa, o reflectare a întâlnirii mele cu acest loc magic, un colț de lume care mi-a devenit, dintr-o dată, atât de familiar, de parcă între mine și el exista o legătură nevăzută, dar veche. Transilvania nu era doar o destinație geografică, ci o întoarcere spre rădăcini, un loc unde am regăsit povestea bunicii mele, ce provenea dintr-o familie nobilă transilvăneană sonoră, o familie cu rădăcini adânci în istoria medievală.

Fiecare clădire medievală din cetate, fiecare stradă pietruită, fiecare colț al acestei lumi îmi vorbesc despre vremuri de mult apuse, dar și despre o continuitate vie, care mă leagă de acest pământ. Nu mă întorceam acasă, ci mă întorceam la o parte din mine cumva, fără să-mi dau seama, la o esență adâncă și tăcută, la o legătură nevăzută cu locurile care m-au format, chiar dacă nu le-am cunoscut decât din povești până atunci. Aici, am început să mă gândesc serios la ideea unui loc al meu, un colț în care să mă așez în propria țară, să creez, să trăiesc, iar atelierul meu să devină parte din acest peisaj care îmi vorbește acum în limbajul său tăcut și atemporal.

„Prima zi în Transilvania” nu este doar o lucrare despre un loc, pentru mine, este despre cum un om se poate regăsi în locuri pe care le descoperă la maturitate, despre cum trecutul nostru, mai ales acela necunoscut, poate să ne întâmpine în cele mai neașteptate și revelatoare moduri. Este despre întâlnirea dintre om și natură, dintre istorie și prezent, între dorința de a cunoaște și nevoia de a înțelege cine suntem cu adevărat, într-un loc care ne vorbește, într-un fel tainic, despre strămoșii noștri.
Am vrut ca această pictură să fie o fereastră deschisă spre acel moment, acel moment în care am înțeles că Transilvania nu este doar un loc geografic, ci un loc al sufletului, un loc care m-a primit cu brațele deschise și care m-a învățat să privesc în trecut pentru a înțelege mai bine cine sunt și ce caut cu adevărat în prezent.

După multe hoinăriri prin aceste locuri, chiar dacă radacinile strămoșilor mei sunt adânc înfipte aici, încă traversez sentimente amestecate. Povestirile bătrânilor din familie despre locurile lor natale din Transilvania nu mai sunt aceleași astăzi, iar „modernismul” pare să spargă supapa timpului. Această schimbare mă tulbură, îmi frământă așteptările și adâncește neliniștile. Am găsit și alte locuri în Transilvania, poate, mai frumoase decât Sighișoara, închipuite de mine, dar mai puțin cunoscute. Căutările mele vor continua, însă, în Transilvania, dar acest loc va rămâne una dintre primele mele creații dedicate acestor locuri care sunt parte din mine. Este o lucrare deosebită, o operă care se conectează profund cu căutările unui loc de apartenență, ale unei identități pierdute și regăsite.

Nu știu dacă voi rămâne aici, dacă acesta este locul pe care-l caut, dacă… și iar dacă… însă, momentan, explorez, inspectez și hoinăresc prin aceste locuri sălbatice, pline de vegetație și oameni cu un bun-simț desăvârșit, care îmi adâncesc și mai mult frământările...."

Detalii tehnice

  • Titlu: Prima zi in Transilvania
  • Autor: S.Andrei alias Noktys
  • Dimensiuni: 100x150m
  • Tehnică: Ulei pe pânză
  • Anul finalizării: 2020
  • Colecția: Anotimpuri -Ciclul "Povestea Primăverii"(inclusă în catalog) 

Disponibilitate

  • Status: Disponibil

Variante disponibile:

  • Unicat:  Disponibil 👉Aici 
  • Canvas printing: Disponibil- 👉Aici 
  • (dimensiunile pot fi personalizate)
  • Ediție limitată: Disponibil 50/50 Exemplare la nivel mondial.Seria I👉Aici 
  • (dimensiunile pot fi personalizate)
  • NFT: 
  • Noktys Rarible :👉Aici 
  • Noktys Open Sea:👉 Aici

Daca va place acest blog, va puteti abona in partea din dreapta a acestui blog ,de asemenea puteti impartasii ceea ce va place cu piretnii dumneavoastra din spatiile social media prin distribuirea articolului.

  • Pentru orice informație, colaborări sau achiziții, nu ezitați să mă contactați!
    Sunt aici pentru a răspunde întrebărilor dumneavoastră și pentru a discuta idei interesante.
  • 👉Contactați-ma Aici

Copyright

© All Copyright reserved by Noktys Art House

The first day in Transylvania

Author's description:
On a spring day, when my path seemed to be lost between desires and searches, I looked for the first time from a height towards the fortress of Sighișoara. It was not just a geographical vision, but an encounter with a land that kept in its air the breeze of silence and the history of centuries. I left Bucharest, my hometown, with silent steps and with my soul full of thoughts, crossing the Bărăgan plain in a crossroads of life that lasted three years, then towards Transylvania. The landscape that I look at now is nothing more than the imprint of a wandering journey through my own country – searching not just for a place, but for a specific state, a meaning, a connection with my roots and with that identity that I felt was bathed in mystery.

Everything around me seemed alive: the green of spring that stretched across the hills of Transylvania, the clean air with the scent of fresh herbs, the sky that vibrated in unspeakable colors, only learned from the stories of my grandmother who had roots here. As I approached Sighișoara, the famous fortress that carries a stronger echo than the country itself in the world today, I was overcome by a strange feeling, difficult to describe. It was not just a place that I was visiting, but one in which I found myself from a much deeper perspective, as if this place knew me, and I, it.
This painting is, in its essence, a reflection of my encounter with this magical place, a corner of the world that suddenly became so familiar to me, as if there was an invisible but ancient connection between me and it. Transylvania was not just a geographical destination, but a return to my roots, a place where I found the story of my grandmother, who came from a noble Transylvanian family, a family with deep roots in medieval history.

Every medieval building in the fortress, every cobblestone street, every corner of this world speak to me of times long gone, but also of a living continuity that connects me to this land. I was not returning home, but I was returning to a part of myself somehow, without realizing it, to a deep and silent essence, to an unseen connection with the places that formed me, even if I had only known them from stories until then. Here, I began to think seriously about the idea of ​​a place of my own, a corner where I could settle in my own country, to create, to live, and for my studio to become part of this landscape that now speaks to me in its silent and timeless language.

"First Day in Transylvania" is not just a work about a place, for me, it is about how a person can find themselves in places they discover in adulthood, about how our past, especially the unknown one, can greet us in the most unexpected and revealing ways. It is about the encounter between man and nature, between history and the present, between the desire to know and the need to understand who we really are, in a place that speaks to us, in a mysterious way, about our ancestors.
I wanted this painting to be an open window to that moment, that moment when I understood that Transylvania is not just a geographical place, but a place of the soul, a place that welcomed me with open arms and taught me to look into the past to better understand who I am and what I am truly looking for in the present.

After many wanderings through these places, even though the roots of my ancestors are deeply rooted here, I still experience mixed feelings. The stories of the elders in the family about their birthplaces in Transylvania are no longer the same today, and “modernism” seems to break the valve of time. This change disturbs me, disturbs my expectations and deepens my anxieties. I have found other places in Transylvania, perhaps more beautiful than Sighișoara, imagined by me, but less known. My searches will continue, however, in Transylvania, but this place will remain one of my first creations dedicated to these places that are part of me. It is a special work, a work that connects deeply with the search for a place of belonging, of a lost and found identity.

I do not know if I will stay here, if this is the place I am looking for, if… and again if… but, for the moment, I am exploring, inspecting and wandering through these wild places, full of vegetation and people with perfect common sense, which deepen my anxieties even more....
Technical details:
  • Title:The first day in Transylvania
  • Author: S.Andrei alias Noktys
  • Dimensions: 100x150m
  • TechniqueOil on Canvas
  • Finished in year: 2020
  • Collection: Seasons - "The Story of Spring" Cycle (included in the catalog)
Availability:
  • Status: Available
Available variants:
  • Unique: Available 👉 Here
  • Canvas printing: Available 👉 Here 
  • (dimensions can be customized)
  • Limited edition: Available 50/50 pieces at worldwide. Series I 👉Here 
  • (dimensions can be customized)
  • NFT: 
  • Noktys Rarible :👉 Here
  • Noktys Open Sea:👉  Here
If you like this blog, you can subscribe on the right side of this blog, you can also share what you like with your friends on social media by sharing the article.
  • For any information, collaborations or purchases, do not hesitate to contact me!
  • I am here to answer your questions and discuss interesting ideas.
  • 👉 Contact me here
Copyright

17 dec. 2019

Winter in Transilvania

"Iarna in Transilvană

Descrierea autorului:

Transilvania -"Țara de dincolo de păduri" -
Un ţinut râvnit de ţoti cei care au cunoscut-o ,de la romani până la popoarele migratoare și mai apoi până la imperii -Habsburgic și apoi Austro-Ungar-.
Un ţinut de podiș străjuit de munţi din care izvorăsc ape ce își croiesc drum în toate direcţiile ,potolind setea șesurilor și făcându-le fertile.
Dealuri împădurite și coline unde pasc oile mioritice...și munţii ce o împrejmuiesc ca pe o cetate. "Siebenbürgen" - ţinutul celor șapte cetăţi - este patria mai multor etnii care de secole își duc traiul împreună.
Atras de chemarea străbunilor care au fost originari din Ardeal ,și dornic să schimb o viaţă între betoanele capitalei cu una apropiată de sălbăticia naturii ,am lăsat orasul și mi-am căutat o casă la ţară.
Ardealul rural mi-sa revelat ca o lume bine statornicită în rânduielile sale ,urmând ciclurile anotimpurilor ,pulsând de dorinţa de a păstra autentice și nealterate reminiscentele trecutului.
Tabloul recompune atmosfera iernilor de altădată ,din perioada medievală , când tăranii își duceau grâul la moara din vale cu căruţa trasă de cai și când copiii ,neavând tablete și telefoane ,iarna se dădeau cu sania pe uliţă , chiuind bucuroși până le îngheţa nasul și li se îmbujorau obrajii.
"


Descriere tehnică:
Tehnică - Ulei /Panza 60 x 60 cm 
Finalizat în anul 2019
Author - Stoian Andrei Stefan alias Noktys
Această lucrare provine din colecția "Rădăcini Naționale"
© All copyright reserved by Noktys Art House.
Transylvanian Night
Author's description:
" Comming"

Tehnical description:
Technique - Oil on canvas 60x60 cm.
Finished in year 2019
Author - Stoian Andrei Stefan Alias Noktys
This artwork comes from the "National Roots" Collection.
© All copyright reserved by Noktys Art House.


28 nov. 2019

Madame Butterfly

(Image from work time)
(Imagine din timpul de lucru)
 ”Doamna Fluture„
(Cio Cio San)

Descrierea autorului:

Reprezentată în premieră în 1904 pe scena Scalei din Milano,opera cu același nume de Giacomo Puccini avea să facă faimoasă povestea micuței Cio Cio San, scrisa de Martin Luther Long pe la 1898.

Sfâșietoarea poveste de iubire dintre o frumoasă gheișă cu nume de fluture Cio Cio San și americanul Benjamin Pinkerton,locotenent de marină,pune în lumină o dramă existențială născută la confluența dintre două concepții diferite de viață.

Negăsind nimic rău în ,,a dresa" acest ,, fluturaș" pentru ,,zborul cel dulce al iubirii",Pinkerton se căsătorește cu Cio Cio San , deși nu avea intenția să se stabilească în Japonia , și consideră contractul matrimonial drept un angajament temporar ca și închirierea unei case.

Cio Cio San ia însă în serios această căsătorie și jertfește tot ce are pe altarul iubirii care, în concepția ei,e un lucru sacru.In numele acestei iubiri se dezice de cultul străbunilor și este renegată de familie.

Pierderea identității etnice are adânci semnificații,marcând transformarea ei din Cio Cio San ,fluturașul din Tara Soarelui Răsare ,în Madame Butterfly.

Părăsită de soț, deși aveau împreună un copil,își dă seama de cruda realitate abia când Pinkerton se reîntoarce după o absență de trei ani în compania altei femei cu care se căsătorise în America.

Dându-și seama că a pierdut tot,Madame Butterfly își aduce aminte de mesajul scris pe pumnalul cu care tatăl ei își luase viața prin ritualul seppuku:,,Cine nu poate trăi cu cinste,trebuie sa moară cu cinste"

Inspirat de aceasta poveste tristă,tabloul ilustrează momentul dramatic în care Madame Butterfly, redevenită Cio Cio San, in dreapta tradiție niponă,decide să pună capăt unei existențe dezonorante curmandu-si singură viața cu sabia de samurai a tatălui ei.

Descriere tehnică:

Tehnică - Ulei/pfl 50 x 40 cm .
Finalizat în anul 2019
Author - Stoian Andrei Stefan
© Copyright Reserved by Noktys Art House 

"Madame Butterfly"

(Cio Cio San)

Author's description:

Represented for the first time in 1904 on the stage of La Scala in Milan, the opera of the same name by Giacomo Puccini was to make famous the story of the little Cio Cio San, written by Martin Luther Long around 1898.

The heartbreaking love story between a beautiful geisha named Cio Cio San and the American Navy lieutenant Benjamin Pinkerton sheds light on an existential drama born at the confluence of two different conceptions of life.

Finding nothing wrong in "training" this "butterfly" for the "sweet flight of love", Pinkerton marries Cio Cio San, although he did not intend to settle in Japan, and considers the marriage contract a temporary commitment,as well as renting a house.

But Cio Cio San takes this marriage seriously and sacrifices everything she has on the altar of love, which, in her conception, is a sacred thing.

In the name of this love, she renounces the cult of her ancestors and is renegaded by her family.

The loss of ethnic identity has deep meanings, marking her transformation from Cio Cio San, "the butterfly from the Land of the Rising Sun"in to Madame Butterfly.

Abandoned by her husband, although they had a child together, she realizes the cruel reality only when Pinkerton returns after a three-year absence in the company of another woman he had married in America.

Realizing that she has lost everything, Madame Butterfly remembers the message written on the dagger with which her father had taken his life through the seppuku ritual: "He who cannot live with honor must die with honor."

Inspired by this sad story, the painting illustrates the dramatic moment when Madame Butterfly, again Cio Cio San, in the right Japanese tradition, decides to end of a dishonorable existence by ending her life alone with her father's samurai sword.

Tehnical description:

Technique - Oil on Plywood 50 x 40 cm
Finished in year 2019
Author - Stoian Andrei Stefan 
©  Copyright Reserved by Noktys Art House

3 aug. 2019

Vama Veche


„Vama Veche”

Tehnical description:

Technique – Oil -Canvas 58 x 58 cm.(With frame 63 x 63cm)

Finished in year 2019

Author – Stoian Andrei Stefan

© Copyright rezervat de Noktys Art House

Available for sale

12 iun. 2019

Wandering through Transylvania

„Wandering through Transylvania”

Author: Noktys

Title:„Wandering through Transylvania” Oil on Canvas

-Hoinari prin Transilvania-ulei-Panza

Dimensions: H50 x W50 Cm - 

© All copyright reserved by Noktys Art House.

Collectors Info:

This creation is available for sale, it can also be traded on NFT currency, as original, so,an unique creation.The painting is sold accompanied by a certificate of authenticity and all related data on the back.

  Xylolithographs printed available for this creation.

For this artwork are also available 25x printed xylolithographs, in limited edition, by the author.All are numbered and accompanied by the workshop certificate of the creator, with all rights reserved.Each lithograph in the edition is on canvas, in mixed sizes, at the choice of the collector.All ,at a visual quality, similar to the original.The difference is only the size, compared with the original and of course the price more easily accessible to anyone with internet access ...

The lithograph will be marked next to the signature 5/100, or what number it is from the lot.On the back, on the certificate, it will be mentioned that it is a collection lithograph and its number, similar with face painting which is noted below the signature on the painting.

At the original, there is no number, being unique and on the document on the back it is mentioned that it is the original and unique.Not lithograph of collection and number,logic.

lithograph/ Xylolithographs available dimensions

Standard size, for any normal house, apartment, or ideal gift.
Height 60Cm x Width 60Cm
Size for moderate rooms:
Height 80 Cm x Width 80Cm
The dimensions are +/- a few mm, max 1 cm. Depending on how much the cover of the canvas comes on the chassis. The same situation when measuring in inches.
If you like this creation and want to buy one lithograph of collection from limited edition.Or even the original creation,unique,or for other colaborate.For photo on the wall room with each dimesnions, prices, or other else, please contact me.
Direct contact: Contact list
Facebook: Here
Instagram: Here

22 mar. 2019

The window of exile

 

”Fereastra din exil„

Descrierea autorului:

Descrierea va fi actualizata curand.

Descriere tehnică:

Tehnică - Ulei -Pânză 70 x 50 cm .(cu ramă 73 x 53 cm)

Finalizat în anul 2019

Author - Stoian Andrei Stefan

© Copyright Reserved by Noktys Nokte

Vândut-Colecţie privată

„The window of exile”


Author's description:

The description will be updated soon.

Tehnical description:

Technique - Oil -Canvas 70 x 50 cm.(With frame 73 x 53 cm)

Finished in year 2019

Author - Stoian Andrei Stefan 

©  Copyright Reserved by Noktys Nokte

Sold-Private Collection

7 feb. 2019

Childhood

”Childhood„

Tehnical description:

Technique – Oil -Canvas 58 x 58 cm.(With frame 63 x 63cm)

Author –  Noktys  ( Old ,natural name Stoian Andrei Stefan)

In masive wood , deluxe barok frame.

© Copyright rezervat de Noktys Art House

Collectors Info:
This creation is available for sale, it can also be traded on NFT currency, as original, so,an unique creation.The painting is sold accompanied by a certificate of authenticity and all related data on the back.

  Xylolithographs printed available for this creation.
For this artwork are also available 50x printed xylolithographs, in limited edition, by the author.All are numbered and accompanied by the workshop certificate of the creator, with all rights reserved.Each lithograph in the edition is on canvas, in mixed sizes, at the choice of the collector.All ,at a visual quality, similar to the original.The difference is only the size, compared with the original and of course the price more easily accessible to anyone with internet access ...
The lithograph will be marked next to the signature 5/100, or what number it is from the lot.On the back, on the certificate, it will be mentioned that it is a collection lithograph and its number, similar with face painting which is noted below the signature on the painting.
At the original, there is no number, being unique and on the document on the back it is mentioned that it is the original and unique.Not lithograph of collection and number,logic.
lithograph/ Xylolithographs available dimensions

Standard size, for any normal house, apartment, or ideal gift.
Height 60Cm x Width 60Cm
Size for moderate rooms:
Height 100 Cm x Width 100Cm

The dimensions are +/- a few mm, max 1 cm. Depending on how much the cover of the canvas comes on the chassis. The same situation when measuring in inches.

If you like this creation and want to buy one lithograph of collection from limited edition.Or even the original creation,unique,or for other colaborate.For photo on the wall room with each dimesnions, prices, or other else, please contact me.
Direct contact: Contact list
Facebook: Here
Instagram: Here

Zoom 1

Zoom 2

Photo from profile 

Photo from corner

In garden

Contact Me

Nume

E-mail *

Mesaj *